Wandeling door de zoutpannen van Jan Thiel.

Terug naar blogs

Villatopzicht

National Park Sorsaka/Den Dunki.

Vandaag wil ik je graag vertellen over onze wandelingen door de zoutpannen van Jan Thiel. Het is vanaf Villa Topzicht nog geen 10 minuten rijden en we parkeren onze auto bij park Den Dunki. Dit park grenst aan de bouw van Sorsaka en daarom staat de auto daar veilig. Park Den Dunki staat op Maps.me en is dus makkelijk te vinden. Ik vind het sowieso makkelijk om de routeplanner bij mij te hebben want bij de zoutpannen heb je toch zoveel paden dat het wel makkelijk is om een beetje te kunnen zien waar een pad naartoe loopt en hoe lang je route ongeveer zal zijn.

Flamingo’s.

Park Den Dunki is bosrijk en zo loop je lekker in de schaduw richting de zoutpannen. Eenmaal daar aangekomen zal je al snel de eerste flamingo’s zien. De flamingo’s zijn bijna altijd aanwezig daar. Je kunt helemaal rondom de zoutpannen lopen(ook aan de kant van de zee is een droog stuk waar je gewoon kunt lopen) maar dit zal behoorlijk ver zijn, wij hebben dat (nog) nooit gedaan. Eén van onze vrienden doet het wel eens met de mountainbike en doet er dan ongeveer een uur over.

Zoutbassins.

Wij houden links aan wanneer we bij de zoutpannen komen en lopen een flink stuk langs het water en op een gegeven moment moeten we links anders krijgen we natte voeten. We zien nu allemaal grote bassins, die zijn vroeger aangelegd om, je raad het al, zout te winnen. Hier op Curaçao wordt er geen zout meer gewonnen, op Bonaire daarentegen wel; ook mooi om te zien. Maar de bassins liggen hier dus nog wel en er blijft altijd nog zout achter, mooi om te zien, beetje vreemd ook; het lijkt wel sneeuw! Een paar jonge kinderen fietsen er over en doet mij denken aan winter ‘78 – ‘79, waarbij wij over het (Ommer)kanaal fietsten.

Zanzibar.

We lopen over de riggels van de bassins verder, het wordt weer een beetje bos- en heuvelachtig. We hebben zin in een frozen cappuccino en doen ons best de weg te vinden richting Chogogo, hetgeen een beetje creativiteit vraagt maar het lukt ons. Via een heel smal paadje komen we uit bij de bouwhekken van de laatste in aanbouw zijnde bungalows van het park. We genieten nog even van een ontzettend mooi uitkijkpunt over de zee en lopen daarna verder en om bij zanzibar aan te schuiven voor onze zelf beloofde frozen. Even bijtanken, werd ook wel even tijd: we zijn al anderhalf uur aan het wandelen! Na een half uur pauze trekken we de stoute wandelschoenen weer aan en vervolgen onze weg.

Jan Thiel.

We volgen de weg en lopen langs de bouw Vista Royal, op deze manier kun je de kastelen van huizen nog beter bekijken dan wanneer je er met de auto langskomt. Het zijn  stuk voor stuk prachtige villa’s maar we concluderen ook dat er maar weinig zijn die een vergelijkbaar uitzicht hebben met onze Villa topzicht!

Lagun Walk.

Wanneer de weg rechts afbuigt richting Kaya Jan Thiel duiken wij links de bosjes weer in. Op maps.me kun je zien dat we nu een deel van de route genaamd ‘Lagun Walk’ volgen. Het is een ontzettend mooi stuk natuur wat we met verbazing op ons in laten werken; zo dichtbij huis en zo mooi! Wat een natuurschoon! Hou je van wandelen? Ga hier dan zeker naar toe!

We proberen nu zo recht mogelijk richting onze auto te lopen want ik begin hier en daar m’n lichaam te voelen. We lopen deels achter Villapark ‘Zuurzak’ langs en komen weer uit bij het water van de zoutpannen. Nu is het alleen nog weer door park den Dunki lopen en na 2,5 uur wandelen (incl onze pauze zijn we dus 3 uur onderweg geweest) komen we weer bij onze auto. Maar het is de moeite waard geweest en er zijn kortere routes mogelijk; een echte aanrader voor wie van wandelen in de natuur houdt!