Lemelerberg versus Christoffelberg.

Terug naar blogs

Villatopzicht

Ontmoeting op Curaçao

Jorin werkt bij Zest op Jan Thiel Beach. Haar moeder Hilly komt op bezoek en heeft appartement Moonlight bij ons gehuurd. Hilly komt uit Lemelerveld, net als Barbara.  Omdat ze pas een operatie is ondergaan komen 2 tantes van Jorin, Coby en Joke met haar mee. Het is een heerlijk weerzien van elkaar en naast het genieten van de zon op de ligbedden bij ons zwembad gaan de dames met elkaar naar Mambobeach en wordt Punda onveilig gemaakt, bewonderen ze de pontjesbrug en genieten van het uitzicht over Otrobanda en de Isla als ze over de Julianabrug rijden.

Playa Kanoa

Op de vraag of wij een rondleiding kunnen verzorgen om een indruk van de rest van het eiland te kunnen krijgen zeggen wij natuurlijk geen nee. Op zaterdagmorgen gaan we met een volgepakte koelbox vrolijk op pad. Richting de Westpunt rijdend overleggen we waar zoal langs zullen gaan. Omdat Hilly nog steeds een beetje kalm aan moet doen besluiten we om in plaats van Shete Boka (zeven mondingen) aan te doen, op de terugweg langs Playa Kanoa te gaan. Via industrieterrein Brievengat ben je er zo. Er staan vrij hoge golven en dat is voor heel wat kitesurfers reden de zee in te gaan. We genieten er een poosje van en rijden dan door naar de eerste windmolen die vlak aan de noordkust staat. De golven beuken flink tegen de rotsen en is overweldigend om te zien. De dames genieten zichtbaar en zijn ook onder de indruk van de verschillende schelpjes, bijzondere steentjes en miniscule plantjes die op de ruige rotsen te vinden zijn.

Richting het westen

We rijden verder om via Ronde klip weer in de bewoonde wereld te komen. Voordat we echter de kunuku uit zijn, ontwaren we een in verre staat ontbonden hond op het zandpad liggen, zeer triest natuurlijk, maar wat het weer heel bijzonder maakte was dat er wel 7, 8 Wara-Wara’s ( mooie roofvogel die op Curaçao leeft, maar die je lang niet elke dag spot) bij liepen te pikken. Voordat we ons fototoestel in gereedheid hadden, waren ze natuurlijk al snel de bosjes in gevlucht, jammer hoor. Maar zover zijn we nog lang niet, we gaan eerst richting het westen.

Het is meer, veel meer..

We besluiten de Christoffelparkroute te rijden. Ondanks dat de struiken lekker groen en dichtbegroeid zijn kunnen we regelmatig een flink stuk van ons af kijken en op een gegeven moment hebben we de Christoffelberg voor ons, zien we links van ons de ruige zee aan de noordkant en rechts het milde zeewater aan de zuidkant. Wat een geweldig prachtige natuur, de dames genieten volop en hadden geen idee dat Curaçao dit ook te bieden heeft. Het is meer, veel meer dan alleen maar witte stranden en een blauwe zee. Maar toch ook het azuurblauwe water, waar we later op de dag overheen kijken bij Playa Forti laat een diepe indruk achter. Samen met de vissersbootjes en de rotsen op de achtergrond is het alsof je naar een ansichtkaart zit te kijken, maar ja, dan wel in het echt!

Christoffelberg Curaçao
Christoffelberg

Lemelerberg

Verder rijdend mijmert Coby: ja, dat doen we in Nederland ook weleens, op zondagmiddag, als we niet echt wat te doen hebben; een stukje rondtouren. De lemelerberg over. Ook daar is het prachtig weet ik, de schaapskudde op de hei, de dikke steen en het hoogste punt waar je bij helder weer de watertoren van Lutten kan zien, de Koperen hoogte bij Zwolle en de schoorstenen van aqualectra, ohnee de Ijsselcentrale. En daarna doorrijden naar Ekkelenkamp, voor het lekkerste ijsje van Ommen. Een ijsje daar hebben we nu ook zin in natuurlijk. Dus rijden we naar Playa Lagun, wat Hilly herkent, een paar jaar terug is ze hier ook geweest. Onder het genot van een dikke Cornetto hebben we ook nog even contact met Nederland d.m.v Whatsapp videobellen.

Lemelerberg Nederland

Kinderherstellingsoord Siloam

Voldaan gaan we verder, richting Santa Martha. Onderweg komen we langs kinderherstellingsoord Siloam en Barbara verteld dat we daar in onze eerste vakantie zijn langs gegaan om gebruikte kinderkleren uit Nederland af te geven. Diegenen die Santa Martha al eens bezocht hebben, weten wat voor superuitzicht je over de baai hebt. Ook hier waren de dames weer zeer onder de indruk, het is moeilijk te omschrijven, je moet het gezien hebben, en de nodige foto’s worden weer gemaakt! We maken nog een korte stop bij de zoutpannen van Jan Kok. De roze flamingo’s die in grote getale aanwezig zijn laten zich gewillig op de foto zetten. Sinds kort staat de snackwagen van ‘grote berg patat’ hier ook gestationeerd, altijd fijn voor de lekkere trek. Ze hebben er een leuke stek van gemaakt met verschillende zitjes en palapa’s.

Zeer geslaagde dag

Al met al hebben we een zeer geslaagde dag gehad, wij worden bedankt voor de veelzijdige dag en zeer verschillende panorama’s die we hebben kunnen laten zien. En welke mooier is, de Lemelerberg of de Christoffelberg? Boek je vakantie bij www.villa-topzicht-curacao.com/beschikbaarheid-boeken-boek-nu/ en we laten in ieder geval de Christoffelberg graag zien, dan mag je het zelf beoordelen!

Zonnige groet, Barbara en Arend. Tot blogs!

Schijf je in voor onze Nieuwsbrief!